نخست‌ وزیر مجارستان در حالی از رئیس‌ جمهور اوکراین خواست تا برقراری آتش‌ بس را برای تسریع مذاکرات صلح و پایان جنگ با روسیه بررسی کند که رسانه های اوکراینی خبر از پاسخ منفی زلنسکی به گزینه های روی میز نخست وزیر مجارستان داده اند.

پاسخ زلنسکی به راه حل نخست وزیر مجارستان در پایان دادن به جنگ چه بود؟/ اجرای یک نمایش  فریبنده با اهداف مشخص

به گزارش قدس آنلاین، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در اولین سفر خود به اوکراین پس از حمله روسیه، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهوری این کشور دیدار و جنگ جاری با روسیه را «مهم ترین موضوع برای اروپا» توصیف کرد.

این سفر به دلیل روابط نزدیک اوربان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و نخستین دیدار یک مقام متحد روسیه با زلنسکی به شمار می‌ رود، زیرا مجارستان اغلب با تلاش‌ های اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین و تحریم روسیه مخالفت کرده است.

نخست‌ وزیر مجارستان پس از انجام مذاکرات، در بیانیه‌ مشترک کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت که او تلاش کی‌ یف برای ترویج دیدگاه صلح زلنسکی در نشست بین‌ المللی در ماه مه (خرداد) در سوئیس و هدف آن برای برگزاری دومین نشست در اواخر سال جاری میلادی را ارزشمند می‌ داند.

اوربان اظهار کرد: از رئیس‌ جمهور اوکراین خواستم تا به این موضوع فکر کند که آیا می‌ توانیم این دستور کار را تغییر دهیم و با برقراری آتش‌ بس در ابتدا، مذاکرات صلح را تسریع کنیم.

وی افزود: برقراری آتش‌ بس همراه با مهلت زمانی، فرصتی برای تسریع مذاکرات صلح می‌ دهد. من قابلیت این موضوع را با رئیس‌ جمهور اوکراین بررسی کردم و از پاسخ‌ های صادقانه‌ اش و مذاکره با او سپاسگزارم.

البته یکی از راهکارهایی که نخست وزیر مجارستان اعلام کرده بود این بود که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود اما امروز «آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس طی مصاحبه‌ای با اسکای نیوز بیان کرد: «بعید است که ترامپ بتواند جهت خاتمه جنگ اوکراین در عرض ۲۴ ساعت مذاکره کند.»

او در ادامه تاکید کرد: «اول از همه باید رئیس‌ جمهور شوید، دوم اینکه تلاشهای زیادی باید برای این کار انجام شود و بستگی دارد چه نوع شروطی حاصل خواهد شد.»

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌ خواه در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور بارها تاکید کرده است که اگر رئیس‌ جمهور شود، در عرض ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد.

در این میان امروز اوکراین اینفو نوشت: معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور، اظهار کرد: زلنسکی به صحبت‌ های اوربان گوش داد اما در پاسخ، بار دیگر با تاکید بر موضع اوکراین مبنی بر اینکه در شرایط کنونی برقراری آتش‌ بس تنها فرصتی را برای روسیه فراهم خواهد کرد تا نیروهایش را دوباره سازماندهی کند، پیشنهاد برقراری آتش‌ بس از سوی نخست‌ وزیر مجارستان را رد کرد.

امروز اما راشاتودی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به موضوع دیگری اشاره کرد، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک برنامه رادیویی عنوان کرده است: «هر مذاکره‌ ای که اوکراین و کشورهای غربی درباره صلح انجام می‌ دهند، صرفا فریب و نمایش است.»

زاخارووا در ادامه تاکید کرد سیاستمداران بابصیرت در اتحادیه اروپا می‌توانند جایگاهی که به کشورهایشان در برنامه آمریکا مبنی بر شکست راهبردی روسیه اختصاص داده شده، ببینند و این جایگاه شبیه به یک «قربانگاه» است.

این اظهارات دیپلمات روسی پس از آن عنوان شد که نخست وزیر مجارستان  روز سه‌شنبه در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

او طی دیدار گفت: «جنگی که شما در حال حاضر تجربه می‌کنید تاثیر بسیار شدیدی بر امنیت اروپا دارد. من از شما می‌خواهم تا در نظر بگیرد آیا ممکن است پیش از مذاکرات صلح، آتش‌بس را بپذیرید؟»

گفتنی است؛ رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌ توجهی غرب به نگرانی‌ های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌ های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.